אשקלון: אושר תקציב העירייה לשנת 2020

אושר תקציב העירייה לשנת 2020; ראש העיר, תומר גלאם: "נכנסים לעשור פורץ דרך שייצור עתיד טוב וראוי יותר לתושבי אשקלון" מיליארד ו-694 מיליון שקלים – זהו תקציב עיריית אשקלון שאושר אמש במועצת העיר ומציג פרוייקטים מחוללי מפנה בחינוך, בתחבורה, בתיירות ורצועת החוף, בניקיון העיר ובהשקעה באיכות חיי התושבים מהגיל הרך ועד לגיל הזהב .

השבוע ביום א' אישרה מועצת העיר את תקציב העירייה לשנת 2020 בישיבת מועצה שלא מן המניין. בפתח הישיבה אמר ראש העיר, תומר גלאם: "זהו תקציב שנותן אופק ותקווה לתושבים הקיימים, לצעירים שבינינו, למשפחות וגם לעשרות אלפי התושבים החדשים שהצטרפו ויצטרפו אלינו בשנים הקרובות.

"היעד שהצבתי בשנת התקציב הזו, כמו בשנים הקודמות, היה שכל בית וכל משפחה באשקלון ירגישו את בשורת התקציב הזו – אם בתחום החינוך, הרווחה והשירותים החברתיים, התעסוקה, התחבורה, התרבות, הפנאי, התשתיות, ההתחדשות העירונית ועוד. אין לי ספק שכבר במהלך שנת התקציב הזו תוכלו לראות כיצד הוא מעצב מחדש את פני העיר, משפר את איכות החיים ויוצר עבור כולנו מקום שטוב יותר לחיות בו.

אני רוצה להודות למנכ"לית העירייה, אירית נתן, לגזבר העירייה, איציק וייצמן, ולכל העוסקים במלאכת הרכבת התקציב החשוב הזה, על מנת שנוכל לממש את שליחותנו החשובה מכל – לשרת את תושבי אשקלון על הצד הטוב ביותר. שתהיה לכולנו שנת תקציב מוצלחת, פורייה ומלאה בעשייה".

התקציב במספרים:

תקציב העירייה השוטף מסתכם בסכום של 993 מיליון שקל ותקציב הפיתוח מסתכם בסכום של 701 מיליון שקלים, כאשר סך התקציב עומד על מיליארד ו-694 מיליון שקלים – גידול של כ-76 מיליון שקלים לעומת תקציב 2019.

הגדלות נוספות, שנובעות ממדיניות ראש העיר, נוגעות לחינוך, שם אנו רואים עלייה של כ-31 מיליון שקלים, ולניקיון העיר, שעומד על 74 מיליון שקלים, לעומת 68.4 מיליון שקלים בשנה שעברה – עלייה של כ-6 מיליון שקלים.

חינוך:

לראשונה במערכת החינוך העירונית, העירייה תשקיע בצורה שווה את הוצאותיה עבור התלמידים מהמגזרים השונים הלומדים בעיר (ממלכתי, ממלכתי דתי וחרדי) על מנת לאפשר שוויוניות בין כולם ושוויון הזדמנויות אמיתי להצלחה העתידית שלהם. 

בנוסף, תימשך ההשקעה בדור העתיד על ידי יישום תוכניות פדגוגיות שיאפשרו לילדים, מהגיל הרך ועד לסיום לימודיהם, קרקע פורייה למצוינות ערכית, חברתית והישגית:

* תגובש תוכנית החינוך האסטרטגית 2030 של אשקלון המושתתת על חדשנות פורצת דרך ומערכת פדגוגית ייחודית שתכשיר את תלמידי העיר לחיים של הצלחה במאה ה-21 מתוך מעורבות פעילה, יזמות ומנהיגות ומתן מענה פרטני וייחודי לכלל התלמידים.

* עיצוב מרחבי הגן העתידי ב-30 גני ילדים ברחבי העיר לעידוד חשיבה יצירתית, יוזמת ומקורית כבר מהגיל הרך.

* הקמת מרכז לגיל הרך – מרכז שיאגד את כל המשאבים הניתנים בגיל הרך למתן מענה מניעתי, טיפולי והעשרתי (ילדים, הורים וקהילה) שיהווה כתובת מרכזית לעיסוק בילדים, מלידה ועד גיל 6.

* חינוך לבריאות (תזונה ותנועה), שמירה על ערכים סביבתיים וגידול בהסמכת גני הילדים הירוקים.

* הכשרת הצוותים החינוכיים, פיתוח ההון האנושי וקידום מצוינות למיקסום המענה המקצועי בגני הילדים.

* רק באשקלון: תימשך התוכנית ללימודי אנגלית בגני החובה כהכנה לבית הספר – בצורה חווייתית, מוזיקלית ומהנה על ידי סטודנטים שהוכשרו לכך.

* חיזוק והתמקצעות בתחומי הסייבר, החלל, הרובוטיקה והתקשוב.

* הטמעת הרפורמה בחינוך המיוחד בכל מסגרות החינוך בעיר תוך פיתוח והעצמת סגל ההוראה, מנהלים וגננות על כל רצף הגילאים.

* מתן מענה רגשי והתנהגותי לתלמידי כיתות ט' בחינוך המיוחד לשיפור הישגיהם הלימודיים והחברתיים.

בתחום הבינוי יוקם בית ספר יסודי חדש בשכונת 'הרצוג'; בניית 19 גני ילדים חדשים בשכונות 'אגמים', 'הרצוג', 'פארק אלון', 'נווה ים' ו'אפרידר'; הוספת 4 כיתות לימוד חדשות בבית הספר 'אילנות'; השלמת אודיטוריום בבית ספר מקיף ה'; תכנון בית הספר לחינוך ימי במתחם המרינה; תכנון ישיבת 'צביה' החדשה כולל 24 כיתות; תכנון בית ספר יסודי מ"מ בשכונת אגמים; תכנון בתי הספר החדשים 'לאומנויות' ו'מדעים' ולאחר עשרות שנים של הזנחה יחל שיפוץ בית הספר 'מוריה' בחינוך המיוחד.

כמו כן, יימשכו השיפוצים בגני הילדים ובבתי הספר; מיגון מועדוניות הרווחה 'הדר', 'ידידות', 'רעות' ו'סמדר'; קירוי חצר פנימית בבתי הספר 'מצפה ברנע', 'פסגות' וחמ"ד 'נווה אילן'; רכישת ריהוט, ציוד והצטיידות תקשוב למוסדות חינוך.

הקמה ושדרוג אולמות ומגרשי ספורט: תכנון ובניית אולמות ספורט בבתי הספר 'מצפה ימים', 'פסגות', חמ"ד 'אגמים' ומקיף ו'; שיפורים במגרשים ובאולמות ספורט; הצללת מגרשי הספורט בבתי הספר 'פסגות', 'מצפה ימים' ו'מצפה ברנע'; ביצוע מגרש כדורגל סינתטי בבית הספר מצפה ימים ומיזוג אולמות ספורט.

רווחה ושירותים חברתיים:

השנה, ייפתח לראשונה באשקלון מרכז חוסן עירוני לטיפול בנפגעי חרדה בכל הגילאים, בשיתוף הקואליציה הישראלית לטראומה, ויחל לפעול המרכז הרב תכליתי לאנשים עם צרכים מיוחדים (שלב א'). כמו כן, יוקם מעון יום תמר שיהווה מרכז לאנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית בגילאי +21; יוקמו שלוש מעונות יום ויתבצע תכנון להקמת מרכז רב שירותים לעיוורים, מרכז יום לאזרחים ותיקים תשושים ומבנה מבוגרים בשכונת 'הרצוג'.

שיפור פני העיר – רפורמת הניקיון יוצאת לדרך:

בשנת 2020 התושבים ייהנו משירותים איכותיים ומקיפים יותר של ניקיון ופינוי אשפה בהשקעה הולכת וגדלה של למעלה משבעה מיליון שקלים. בהתאם לכך, יהיו יותר משאיות ומנופים למערך ניקיון העיר ופינוי אשפה; העיר חולקה לשני קבלני ניקיון על מנת לאפשר מענה רחב ומקיף יותר לעיר הגדלה ותיושם טכנולוגיה חדישה לבקרה, ניטור ופיקוח מערך האשפה בעיר.

כמו כן, תתבצע היערכות לקראת החלפת עגלות פסולת אריזות (פח כתום) בפח עילי ותקודם בנייתו של אתר הגזם החדש בעיר.

השקעה בשכונות:

בהשקעה של עשרות מיליוני שקלים יימשך פרויקט שיקום השכונות הוותיקות, בהן 'שמשון', מגדל-צפון, 'עמיצור' ו'נווה אילן' ויקודם טיפול ושיקום תשתיות הניקוז למניעת הצפות בעונת הגשמים.

בשכונת 'נווה דקלים' יבוצעו תכנון וביצוע שינויים לצורך תוספת חנייה ושטחים ציבוריים ברחבי העיר ישופרו, כמו גם גני משחקים וביצוע הצללות.

בתחום 'עיר חכמה' יושקעו למעלה מ-20 מיליון שקלים עבור תשתיות, שיפורי תאורה ומיזמים דיגיטליים לתאורת 'עיר חכמה' והתייעלות אנרגטית בתאורת רחובות.

כמו כן, ההתחדשות העירונית צוברת תאוצה עם יציאתם לדרך של שני פרויקטים בתחום הכוללים את מתחם התחיה, בנימין ואהוד בשכונת 'גבעת ציון' שישנו לבלי הכר את המקום וישפרו משמעותית את איכות חיי התושבים בשכונה הוותיקה.

בנוסף, בימים אלו מקודם הסכם הגג להתחדשות עירונית כמענה למיגון השכונות הוותיקות וכן, לראשונה בישראל, תצא לדרך באשקלון יוזמה להענקת קרקע משלימה ליזמים לעידוד פרויקטים של התחדשות עירונית.

שירות לתושב:

תחום השירות לתושב ישודרג באופן משמעותי על מנת להבטיח את איכות המענה לתושבים בדגש על טיב השירות, אמינות, מקצועיות ויעילות. בהתאם לכך, מתבצע שיפור המענה הטלפוני והפרונטלי; שיפור מערך הבקרה והמדידה של הגורמים המקצועיים; יצירת תמהיל לקבלת תושב חדש בצירה מיטבית, איכותית ומקיפה; שירות עד הבית – לאוכלוסיות מוחלשות, ניצולי שואה והגיל השלישי; ריענון לאמנת שירות ועוד.

במקביל, יורחבו קבוצות הוואסטאפ השכונתיות שמחזקות את הקשר בין העירייה לתושב על ידי קבלת עדכונים והודעות היישר לנייד וכן תוגבר השקיפות באתר העירייע, נגישותו ועדכונו באופן שוטף ויוזם.

תחבורה:

השנה עתידים להגיע לסיומם שני פרויקטים משמעותיים בתחום התחבורה שיסייעו לשחרר את אשקלון מעומסי התנועה:

כביש היציאה הצפונית החדש – הכביש החדש מרחוב 'קדש' ועד לכביש 4 ארצי יתחבר למחלף החדש שמוקם על ידי 'נתיבי ישראל'. הפרויקט כולל הקמת מעברים להולכי רגל, גשר, עבודות תאורה, שבילי אופניים, פיתוח, גינון ועוד.

כביש 3 – עוקף 'הרצוג' – הכביש מתחבר לכביש רבין בצדו הצפוני מזרחי ומהווה כנתיב לתושבים אשר גרים בצפון העיר ועם סיומו יוכלו ליהנות מיציאה מהעיר דרך כביש רבין. 

במקביל, יתבצעו תכנון והקמת מעגלי תנועה וצמתים חדשים: בגין/אנה פרנק/אקסודוס; בן-גוריון/יהדות בריטניה/שיבת ציון; לכיש/קיסריה – בסמוך לבית ספר 'אור חיה'; אלי כהן/תשרי; צומת אלי כהן/הלוחם; התעשייה/האופן – באזור התעשייה הצפוני; מונטפיורי/טרומפלדור וצומת אנה פרנק/בוריס פסטרנק – בכניסה לשכונת 'כוכב הצפון' .

תכנון וביצוע סלילת כבישים בהשקעה כוללת של כ-135 מיליון שקלים: המשך שד' התעשייה לכיוון כביש 5; רח' אליעזר בן-יהודה; רח' הטוחן; עזרא יסודי; סלילת רח' בן עמר בקטע: הטייסים – פארק לאומי אשקלון; תכנון וביצוע שד' הציונות בקטע: מרידור/קדש; תכנון וביצוע רח' הנשיא בקטע: דרום אפריקה-צפניה; רח' חיל הים – ביצוע כביש דו מסלולי בקטע בן גוריון/אליעזר בן יהודה.

נתיבי אופניים: תכנון שביל אופניים בשד' מנחם בגין, שד' יצחק רבין ושד' אלי כהן.

כמו כן, יימשך תכנון התחנה המרכזית החדשה שתיתן מענה ראוי למשתמשי התחבורה הציבורית כאשר במקביל, יושלם מסוף רמז ויכלול כ-6 עמדות לאוטובוסים כולל תחנות המתנה, מבנה לנהגים, עשרות מקומות חנייה ציבוריים ותחנת מוניות. הכניסה למסוף תהיה מרחוב אלי כהן. המסוף החדש יחליף את מסוף 'רמז' הוותיק ובמקומו תוקם חניה ציבורית כולל מעגל תנועה ברחוב קק"ל.

בנוסף, יקודמו פרוייקטים תחבורתיים והסברתיים לשיפור הבטיחות בדרכים בעיר, הן בקרב הולכי הרגל, נהגים, רוכבי אופניים חשמליים ואוכלוסיות ייעודיות כמו קשישים, דוברי שפות ועוד.

צעירים והשכלה גבוהה:

תחום הצעירים מקבל חיזוק של ממש השנה על ידי מספר פרויקטים משמעותיים ייעודיים, כאשר העיקרי שבהם הוא הענקת מלגות בסך של שבעה מיליון שקלים בשנת 2020.

כמו כן, עידוד היזמות יימשך על ידי הקמת 2 מאיצים טכנולוגים ו-2 מאיצים עסקיים; יוקם מרכז להורות צעירה שייתן מענה להורים צעירים הן ברמה הפרטנית והן על ידי הרצאות, סדנאות וכו'; חיזוק אנגלית שפתית בקרב צעירים בעלות מסובסדת ויתקיימו סדנאות הכנה לעולם התעסוקה בשיתוף 'אינטל' ומרכז הצעירים.

תעסוקה, תעשייה ועסקים:

התקציב השנה נושא עמו בשורה לבעלי משרדים עד 150 מ"ר שייהנו מהפחתה של 7.5 אחוזים, ההפחתה המקסימלית האפשרית שאושרה על ידי משרד הפנים, במסגרת צו הארנונה. מדובר בצעד משמעותי אך ראשון במסגרת המדיניות לסייע ככל הניתן לבעלי העסקים בעיר.

כמו כן, אלפי מקומות עבודה יתווספו לעיר אשקלון עם הקמתם של המפעלים החדשים באזור התעשייה הדרומי בעיר וכן עם הרחבתם של מפעלים חדשים, הן בתחום ההיי-טק והן בתחום הלואו-טק.

תיירות ורצועת החוף:

רצועת החוף של אשקלון הולכת לשנות את פניה עם יישומה של תוכנית האב לרצועת החוף שהוכנה בשנה האחרונה ולמעשה קובעת עקרונות חדשים לאופייה של הרצועה על ידי שימושים מעורבים של מלונאות, מגורים ומסחר. במסגרת התוכנית, יבוצעו, בין היתר, שדרוג רחוב יפה נוף שיכלול רצף מסחר, בתי קפה ומסעדות, מגורים, מלונאות ומוסדות ציבור מושכי קהל ושדרוג הטיילת הצפונית.

בשורה נוספת כוללת את הקמתו של חוף רחצה מוכרז חדש, השביעי באשקלון, שיוקם ברצועת החוף הצפונית, בסמוך לשכונת עיר ימים', ישתרע לאורך 300 מטר ויכלול סוכת הצלה, סככות הצללה, מקלחות, דרכי גישה לחוף, כולל נגישות לאנשים עם צרכים מיוחדים, מקומות חנייה, ציוד הצלה ועוד.

כמו כן, יקודמו שדרוג הטיילת הדרומית ושדרוג אזור הטרסות בחוף בר כוכבא במטרה להפוך את האזור למתחם בילוי ופנאי, קו ראשון לים.

פרוייקטים מיוחדים:

לצד פרויקטים שמגיעים לסיומם, נראה כיצד פרויקטים קורמים עור וגידים והופכים את אשקלון לעיר שטוב וכדאי לגדל בה משפחה:

פארק 'עיר היין' – על שטח של 600 דונם, מתוכם 300 בשלב הראשון. פארק ייחודי ששומר על המשאבים הטבעיים במקום ויחד עם זאת מציע חוויית בילוי שטרם נראתה כמותה בישראל.

בפארק יוכלו התושבים ליהנות מחדשנות לצד ארכיאולוגיה, הופעות מוזיקליות לצד פעילויות אקסטרים, מתחמי אוכל לצד מתקני ספורט ועוד.

פארק האקו ספורט בשכונת 'אגמים' – על שטח של 600 דונם. שילוב מרהיב ומהנה של ספורט, אקולוגיה וטבע, חינוך, פנאי ונופש. הפארק כולל: אגם מלאכותי, אמפי, בית קפה, אכסניה, קמפינג, אזור פיקניק, בריכת חורף ועוד אטרקציות לכל המשפחה.

השקת המצפור הנבנה ברצועת החוף – בסמוך לשכונת ברנע ב ו-ג שיהווה נקודת תצפית, בילוי ופנאי מדהימה ממש על קו המים.

כיכר 'בן גוריון', (כיכר המזרקה), הולכת גם היא לשנות את פניה עם תכנון מחודש, השומר על המזרקה במרכז, ולצדה מציע פינות ישיבה ודקים לכל המשפחה. לצד זה נמשיך בקידום המרכז הנפתי החדש הכולל את בניין העירייה וכן בתוכנית למתחם הנופש והגולף שהולך לשים את אשקלון ברמה הגבוהה ביותר מבחינה תיירותית ותעסוקתית.

שינוי תב"ע לשני אזורים מרכזיים בעיר – תכנון מחדש של אזור האצטדיון ושדרות בן גוריון – במקומם, יוקם פארק ירוק, מהנה ורחב ידיים הכולל מגורים ומסחר. האיצטדיון יועתק למיקום אחר; תכנון מחדש של שכונת מגדל כאשר התפיסה החדשה כוללת שינוי ייעודים וזכויות בנייה למגרשים ריקים במטרה לרענן את העסקים במקום וליצור תמהיל משולב עם מגורים ומסחר.

הקמת שני מרכזים קהילתיים חדשים בשכונות 'אגמים' ו'ברנע' – לאחר שש שנים בהן לא נבנה מרכז קהילתי חדש בעיר אשקלון, יחלו בעירייה בהקמת מרכזים קהילתיים חדשים בשכונת 'אגמים' ובשכונת 'ברנע' ('רמת כרמים'), שייתנו מענה קהילתי, חברתי וחינוכי לשעות הפנאי בקרב האוכלוסייה ההולכת וגדלה בשכונות אלה.

פרויקטים נוספים שייתנו מענה לקהילות בעיר: תכנון וביצוע בית הגמלאי; תכנון בית העולה;  המשך פרויקט חנייה חינם לגמלאים בכל רחבי העיר; תכנון החוף הנפרד ברצועת החוף הדרומית; ספרייה למגזר הדתי ועוד.

תרבות ואירועים:

בשנת 2020 האירועים יתפרסו בצורה רחבה יותר, לאורך כל השנה, עם דגש על המועדים: פורים, עצמאות וימות הזיכרון. כמו כן, יתקיימו אירועים במסגרת יום האישה הבינלאומי, אירועי קיץ, שבוע הספר, אירועים ייעודיים לאנשים עם צרכים מיוחדים, יוצאי חבר העמים, הציבור הדתי, גמלאים ועוד.

כמו כן, יקודם שיפוץ היכל התרבות; שיפוץ והסדרת האמפי בגן הלאומי במטרה לקיים במקום אירועי מוזיקה ופנאי גדולים ומובילים, זאת לצד היכל הספורט העירוני שמשמש כמתחם לקיום אירועים והופעות מוזיקליות לאלפי צופים.

חירום וביטחון:

בתחום זה יתבצעו מספר פרויקטים שיחזקו את מוכנות וההיערכות העירייה לשעת חירום ולצד זה, יגבירו את תחושת הביטחון האישי בקרב התושבים.

בין היתר, יבוצעו שיפור תחזוקת המקלטים הציבוריים; הקמת מרכז הפעלה עירוני חדש ובו חמ"ל חירום מבצעי מאויש 24/7 והצטיידות בכלים טכנולוגים מתקדמים; הקמת מטות חירום שכונתיים והכשרת הצוותים המקצועיים למתן מענה בשעת חירום; התקנת מצלמות ברחבי העיר והמשך שיתוף הפעולה עם משטרת ישראל לצמצום הפשיעה והגברת האכיפה.

ספורט ואורח חיים בריא:

אשקלון תארח, לראשונה, במרץ השנה את אליפות ישראל ב-15 ק"מ בשיתוף איגוד האתלטיקה במסגרת מרוץ אשקלון שיכלול מקצים נוספים של 5 ק"מ ו-2 ק"מ, תחרותי ועממי. המרוץ יתמקד בשטחים הפתוחים של העיר על רקע הנוף המדהים של הים והאווירה הספורטיבית של מיטב הרצים והרצות מכל רחבי הארץ.

כמו כן, תעודד העירייה את חשיבות התזונה הבריאה והפעילות הגופנית החל מהגיל הרך ותקיים פעילויות חינוכיות וקהילתיות בנושא, בהן 'שגרירי בריאות ואורח חיים בריא" – בשיתוף מגוון הקהילות בעיר עסקים ומקומות עבודה ובתי ספר מקדמי בריאות מקדמי תנועה וריקוד.

צילומי הדמיה. קרדיט צילומי אוויר תומר אלעד

הוסף תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם.