השמאי ממליץ – נזקי גשמים ורכוש בדירה

בחורף שעבר זכור לנו מזג אוויר סוער, גב' אורנה (שם בדוי) התעוררה לפנות בוקר משנתה וגילתה כי מי גשמים חדרו לדירתה.

לחץ נוראי, מי הגשמים הציפו את הסלון ופגעו ברהיטים, ובשטיח החדש שקנתה לא מכבר.

אורנה ישבה וחשבה לעצמה, כמה טוב שיש ביטוח, ויצרה קשר עם חברת הביטוח שביטחה את הדירה.

מייד לאחר הודעתה, חברת הביטוח שלחה שמאי מטעמה אשר בדק וצילם את הנזקים.

תוצאות הבדיקה של השמאי  מטעם חברת הביטוח לא אחרו לבוא, וחברת הביטוח שלחה לגברת אורנה  מכתב הדוחה את תביעתה.

עם קבלת מכתב הדחייה התייעצה מירב עם אביה  אשר הוביל אותם להתקשר לשמאי רכוש אובייקטיבי בכדי לבדוק את מהות וגובה הנזקים שנגרמו לרכושה של אורנה.

לאחר הגעתו של השמאי הבחינה אורנה כי הגיע הוא מצויד במכשירים רבים אשר שימשו אותו לבדוק את רמת הרטיבות בקירות וברצפת מתחם הדירה, כמו כן נמדדו שטחי הנזקים והארונות ופרטי רכוש נוספים.

לאחר הבדיקה שאל השמאי מספר שאלות מקצועיות וגב' אורנה לא יכלה להתאפק והשיבה כי בבדיקת השמאי מטעם חברת הביטוח לא בוצעו בדיקות כאלו קפדניות, מדוע שאלה בתמימות? תשובתו של השמאי הייתה חמקנית בתחילה אך שלחצה שוב קיבלה תשובה מהממת מהשמאי האובייקטיבי שנבחר על ידה.. "אותו שמאי של חברת הביטוח הינו שליח אשר שומר בקפידה רבה על האינטרס הכלכלי של חברת הביטוח, משום שפרנסתו תלויה בחסדיהם של חברות הביטוח" !!

אז מה ציפת לקבל מאותו שמאי של חברת הביטוח והוסיף כי משרדו כמשרד שמאים אינו פועל בשיתוף פעולה עם חברות הביטוח וחוות דעתו הינה אובייקטיבית לחלוטין ללא מורא ו/או משוא פנים.

וכך היה, לאחר שקיבלה אורנה את חוות דעתו המקצועית של השמאי האובייקטיבי, הבחינה אורנה כי היא ערוכה באופן יסודי ופרטני מאוד תוך צירוף עשרות תצלומי הנזק, לרבות תוצאות בדיקת רמת הלחות בקירות וברצפת מתחם הדירה.

מייד פנתה אורנה לחברת הביטוח ודרשה לקבל פיצוי נזיקין כפי שהשמאי חיים קבע.

שלחי לנו בבקשה את החוות דעת בצירוף מכתב דרשו נציגי חברת הביטוח.

אין בעיה ענתה אורנה וכתבה מכתב דרישה מחברת הביטוח בוא פירטה את טענותיה לאותו שמאי שמינתה חברת הביטוח כאשר בסיכום מכתבה הדגישה באותיות

לבנה בזו הלשון.. "עם קבלת מכתב זה ובתוך 14 יום במידה ולא תענו לבקשתי אאלץ לפנות לערכאות משפטיות אשר יישאו הוצאות נוספות" ושלחה את המעטפה בדואר רשום לחברת הביטוח.

כעבור 14 יום משלא קיבלה אורנה תשובה, פנתה שוב לחברת ביטוח ונציגת התביעות מסרה כי התביעה שלה בטיפול והמליצה לחכות עוד שבוע.

גב' אורנה לא התייאשה והתקשרה לאחר 10 ימים  לחברת הביטוח, וכאשר הבינה שאין עם מי לדבר ופנתה לבית המשפט.

בדיון בבית המשפט השלום הקשה השופט על חברת הביטוח ושאל:  מדוע אינכם משלמים לה ?

מסיבה עקרונית ענו נציגי חברת הביטוח. הסיבה היא שפוליסת הביטוח שלנו מכסה רק נזקים שנגרמו עקב הימלטות או דליפה של מים.

השופט עיין בפוליסה ומצא כי היא מכסה גם נזקי גשמים וגם נזקי שיטפון או הצפה ממקור מים חיצוני.

השופט קרא את חוות הדעת של השמאי האובייקטיבי וגם את חוות דעת השמאי מטעם חברת הביטוח וגילה כי למעשה שני המומחים לא סותרים את גרסת המבוטחת לפיה מי גשמים הציפו את דירתה של אורנה.

אין ספק שאירוע שכזה מכוסה על פי הפוליסה, פסק השופט וחייב את חברת הביטוח בפיצוי מלא של הנזקים אשר נגרמו לגב' אורנה בשל אירוע נשוא תביעה וע"פ חוות דעתו של השמאי האובייקטיבי.

למותר לציין כי הסיבות העיקריות בדרך כלל הן ניסיונותיהם הבלתי נואשים של חברות הביטוח לעשות ככל שביכולתם לא לשלם כשיטת מצליח, אז למה שלא לנסות את מזלם של חברות הביטוח מול שופטים שיפסקו לטובת חברת הביטוח וידחו את התביעה?

כמה כואב, מערכת הצדק בישראל מוצאות עצמם טוחנות מים מבלי להרגיש, והגורם העיקרי שמייצר את חומר הגלם לבתי המשפט בישראל הינם בעיקר חברות ביטוח ובראשם הטייקונים בישראל שחיים על גבם של אזרחים תמימים.

תוכן המאמר אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו, אינו חסין מטעויות והשמטות אין להסתמך עליו בביצוע ו/או מפעולה כלשהי

הכותב חיים שריקי – הינו יו"ר ארגון שמאי רכוש בישראל, ומנהל את "מכללת השמאים"

מאת: חיים שריקי  שמאי נזקי רכב ורכוש 
מומחה רשום  במאגר בתי המשפט
סלולרי                  054-6800905
פקס                       08-8570910
כתובות אתרי הבית שלנו:   http://www.car-10.com–  http://www.car-10.co.il

הוסף תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם.