נדב סטריפ

איזה מוסד חינוכי באופקים נבחר כחדשני?

בית הספר החדש 'רגבים' באופקים נבחר על ידי משרד החינוך כמוסד חינוכי חדשני

השבוע קיבל ראש העיר, איציק דנינו, את החלטת משרד החינוך להכליל את בית הספר היסודי החדש המתוכנן להיבנות בשכונת רמת שקד החדשה, כבית ספר חדשני.

'רגבים' נבחר להיות אחד מתוך 20 בתי ספר בכל רחבי הארץ הנכללים בתכנית לתכנון ובינוי מוסדות חינוך חדשניים כחלק ממדיניות מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב, ומינהל הפיתוח להתאמת מוסדות החינוך ומרחבי הלמידה למאה ה-21. במכתב ששוגר ללשכת ראש העיר נכתב: "נוכח האתגרים העומדים בפני מערכת החינוך בתחום ההתאמות לעידן הלמידה המשתנה אנו רואים בשינוי מראה פניהם של מוסדות החינוך מרכיב חיוני ללמידה משמעותית, שאנו שואפים להנחיל לתלמידים, תוך הבאת חדשנות אדריכלית פיזית למוסד החינוכי בראיית בהווה ובעתיד". עוד נכתב: "תהליך תכנון ובינוי מוסד חינוכי חדשני בהתאמה למאה ה-21 מאפשר חשיבה מחודשת ושיח על מרחב הלמידה כחלק מהחזון, התפישה, הצרכים הפדגוגיים והאמירה העיצובית של המוסד החינוכי".       

כזכור, על פי הצעת הצוות החינוכי של עיריית אופקים, הוחלט על הקמת בית ספר שייתן דגש בנושאי חקלאות שונים מתוך תפישה שהעיסוק בתחום זה יוצר חיבור, מודעות אכפתיות לסביבה וקשרי הגומלין בין האדם לסביבתו ויאפשר מחקר ופיתוח של התלמידים במסגרת הלימודים.

ההחלטה לבניית בית ספר שיעסוק בחקלאות אורבנית יצרה שיתוף פעולה מיוחד בין עיריית אופקים לסניף הדרומי של המכון הוולקני, שמעורבותו תהיה בשני מישורים, פדגוגי וטכני. במישור הפדגוגי יתמוך המכון בהכשרת הנדרשת למורים שילמדו בבית הספר וייקח חלק בבניית התכנים הלימודיים ובמישור הטכני יסייע באפיון מערכות הגינון וההשקיה השונות.

מבנה בית ספר, שתוכנן על ידי ליואי דבוריינסקי אדריכלים, הינו ייחודי וחדשני בצורתו העגולה, המאפשר תנועה מעגלית בתוכו. הוא יכלול 18 כיתות לימוד, שלוש בכל שכבה, ובמסגרתו ייבנו 6 כיתות המשלבות כיתת גן יחד עם כיתה א'. בין הכיתות למרפסת ההיקפית של הגינון תבנה ויטרינה שתאפשר מבט וגישה ישירה של ילדי הכיתה אל הגידולים שלהם. על גג המבנה ייבנו חממות ומעבדות שיתמכו בפעילות הגינון, השטחים הנוספים יוקצו אף הם לחקלאות בנוסף לחצרות חטיבה צעירה ושטחים למתקני משחק וספורט.

ראש העיר, איציק דנינו: "אנחנו גאים על בחירתו של בית ספר 'רגבים' כאחד מתוך 20 בתי ספר חדשניים בארץ ובטוחים כי זה יהווה נדבך נוסף לייחודיות שלו. המחשבה שעמדה מאחורי הרעיון לבנות בית ספר ייחודי בתחום החקלאות היא מתוך הבנה שתחום זה יכול לשמש כלי מצוין ליישום רעיונות וחשיבה מחקרית ומדעית עבור התלמידים. העיסוק בחקלאות דורש פיתוח תכונות של התמדה, אחריות וסבלנות, אותם חשוב שננחיל לילידנו ישנו ערך חינוכי עצום בכך שילד יוכל לאכול את ארוחת הבוקר מהירקות והפירות שהוא גידל בסבלנות וטיפח במו ידיו".

את המשך התהליך תלווה וועדה פדגוגית של משרד החינוך, שתפקידה יהיה לגבש את הרציונל הפדגוגי והמרכיבים שייצרו סביבה איכותית ומשמעותית, המשפיעה על עיצוב דמותו של התלמיד. סביבה תומכת למידה התורמת לשיפור ההישגים ועיצוב חווית הלמידה.

מבנה חדשני בצורת עיגול יבנו בו 18 כיתות לימוד
נדב סטריפ

הוסף תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם.