המלצות לשיפור איכות החיים – איך לשפר את איכות החיים?

מה זה איכות חיים?

איכות חיים הינו מונח רחב ומורכב הכולל בתוכו גורמים כלכליים, חברתיים ופסיכולוגיים. באופן כללי, נהוג להתייחס לחיים איכותיים כחיי רווחה, כאשר רווחה מוגדרת כתחושה שיש לאנשים המרגישים טוב מבחינה פנימית. בעוד תחושת רווחה מספקת לאדם סיפוק, הנאה ורוגע, אנשים שאינם מוצאים משמעות לחייהם עשויים להתמודד עם תחושות של עצב, חוסר סיפוק וריקנות משום שהם מרגישים שחסר להם משהו מהותי בחיים, זאת על אף שלעיתים קרובות כבר יש להם "הכל".

אנשי המקצוע מבחינים בשלוש רמות שונות של רווחה אישית בעולם המערבי. ראשית, רווחה גופנית מאופיינת באורח חיים בריא, הקפדה על פעילות גופנית, תזונה בריאה, סביבה חיובית וחופש ממחלות. שנית, רווחה חברתית קשורה להתנהגות של שיתוף פעולה במקום התנהגות תחרותית הגורמת לרמות גבוהות של לחץ נפשי וחרדה. שלישית, רווחה נפשית הינה מכלול הרגשות והתחושות המאפשרים לאדם להיות רגוע, שמח ומסופק.

מידת איכות החיים של בני האדם תלויה במידה מסוימת בגורמים חיצוניים שאינם בשליטתם, אולם היא מושפעת בעיקר מגורמים פנימיים, כמו סגנון חיים, קשרים חברתיים וגישה לחיים. לאור זאת, אנשים בהחלט יכולים לחוות שיפור משמעותי באיכות החיים שלהם על ידי זיהוי דפוסי חשיבה והתנהגות שליליים והחלפתם בדפוסים חדשים, בריאים ויעילים יותר.

איך לשפר את איכות החיים?

ישנם גורמים רבים המשפיעים על איכות החיים של אנשים, הכוללים להיות בריא מבחינה גופנית, לעבוד באופן מסודר, להיות בעל מקור פרנסה, להרגיש שקטים ושלווים, להנות מסביבה בריאה, לחוש ביטחון, להיות מסוגל לקבל חינוך טוב ושתהיה לאדם גישה למשאבים היכולים לשפר את חייו. בנוסף להתייחסות לגורמים מרכזיים אלו, באפשרותכם לנקוט במספר פעולות שיעזרו לכם לחוש שיפור באיכות החיים שלכם.

אף על פי שזה לא קל, התמודדות עם הפחדים שלכם היא אפשרית, לכן נסו להאמין שאינכם מפחדים ועם הזמן תצליחו להשתנות. כמו כן, חשוב שתאפשרו לעצמכם להתפנק מדי פעם, כאשר המפתח להצלחה אינו ליפול לחריגות רבות מדי, כך שבמידה ואתם בתהליך של דיאטה, מותר מדי פעם לשתות בירה עם חבר.

קבלו החלטות בשיתוף עם אנשים אחרים משום שכשבני אדם מקבלים החלטות המשפיעות על הסובבים אותם (בני משפחה, חברים, קולגות), חשוב לדון איתם על כך ולקבל החלטות ביחד – מה שימנע חוסר הסכמה ומחשבות על חוסר התחשבות ויפחית את רמת הלחץ שאתם חווים.

בהמשך לכך, תצפו לתוצאות ודברים טובים, זאת מכיוון שבמוח האנושי מתרחשים תהליכים הגורמים לאדם לחוות שמחה גם לפני שאירוע מסוים מתרחש. לדוגמא, במידה ובמהלך שבוע עבודה מתיש אתם מתכננים סוף שבוע כייפי עם המשפחה, עצם המחשבה על ההנאה שבחופשה תסייע לכם להיפטר ממחשבות שליליות.

טיפים והמלצות לשיפור איכות החיים

חשוב שתתאמצו להיות פחות אנוכיים, לשלוט בדחפים שלכם, להיות אמפתיים כלפי הזולת, להעריך את האנשים שמלווים אתכם בחיי היום יום ולבלות זמן איכות עם חברים ובני משפחה. בעוד אנוכיות משמשת בני אדם כמנגנון הגנה להישרדות ושמירה על האיזון הפנימי, כאשר האנוכיות מוגזמת, אנשים עשויים לאבד כיוון.

קבעו לעצמכם יעדים שניתן להשיג, חיו את הרגע ואל תשאירו למחר מה שאתם יכולים לעשות היום, זאת תוך הפעלת שיקול דעת. למשל, מומלץ להגדיר יעדים לטווח הקצר ולהקפיד על ביצועם, כשהשגת יעד תחזק את המוטיבציה שלכם ביחס למטרה הסופית. מעבר לכך, רצוי לשמור על תזונה בריאה, כאשר לאכול טוב ובאופן מאוזן שומר על משקל הגוף, מאפשר תחושה פנימית של בריאות ומשפר את מצב הרוח הכללי.

הקפידו לישון טוב ולנוח באופן מספק, לתרגל הרפיה ומדיטציה במשך 5 דקות כל יום להפחתת רמת הלחץ והחרדה, להימנע מסביבה שלילית ורעילה, להישמר מאנשים ומצבים שמסבכים לכם יתר על המידה את החיים ולעסוק בפעילות ספורטיבית משחררת אנדורפינים, שכן נוירו-טרנסמיטורים אלו מעודדים את המוח וגורמים להנאה, כמו גם להקלה בכאב הגופני. מלבד זאת, ספורט יספק לכם תחושה של אנרגיה מוגברת, ישפר את מצב הרוח ואת ההערכה העצמית שלכם.

שיטות לשיפור איכות החיים

שימו הכל בצד לרגע ותהנו מסביבתכם, עזבו את המחשב והטלפון הנייד וקחו לכם כמה דקות לחשוב על עצמכם וכן נהלו יומן ותעדו את ההישגים היום יומיים שלכם, הפחדים, החלומות וכל מה שעובר לכם בראש בזמן הכתיבה. בנוסף, השקיעו זמן בלמידת דברים חדשים, גם בגיל מאוחר, שכן מעבר לסיפוק שמקנה רכישת מידע חדש, למידת מיומנויות חדשות שומרת על המוח בריא וחד למרות הגיל.

שנו את השגרה שלכם משום ששעמום עשוי להוביל אתכם לחוות דיכאון, כך שחשוב לשמור על שגרה יחסית קבועה רוב ימות השבוע עם שינויים קטנים כל 2-3 ימים. לדוגמא, נסו לנסוע לעבודה בדרך אחרת או לאכול במרפסת במקום בסלון הבית. כמו כן, נסו להיות מודעים לדברים הטובים בחייכם ולשים לב לכל הדברים הקטנים החיוביים שקרו לכם במשך יום שלם.

ולסיום, הכי חשוב – תשירו במקלחת, באוטו, כשאתם מבשלים או בעבודה, זאת מכיוון שלשירה יש השפעה משמעותית על המוח והגוף של בני האדם, כולל הורדת קצב הלב, הפחתת לחץ ומתח נפשי, הגנה על כלי הדם ואף שיפור כישורים קוגניטיביים מסוימים. למשל, מחקר משנת 2016 הוכיח כי שירה מחזקת באופן ניכר את מערכת החיסון שלנו.

הוסף תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם.