שדרות עשתה כבוד ליעקב אלקבץ ז"ל

עשרות מתושבי שדרות התקבצו השבוע באולם הסינמטק לערב לזכרו של ראש המועצה השלישי של שדרות, יעקב אלקבץ ז"ל. הערב אורגן על-ידי ד"ר אהרל'ה כהן ומשפחת אלקבץ, בשיתוף עיריית שדרות והקרן לפיתוח שדרות.

זה כבר הפך למסורת בשדרות: לאחר שבעבר דאגו העירייה וההיסטוריון ד"ר אהרל'ה כהן לאירועים לזכרם של יהונתן יפרח, יצחק טריקי, יהודה הדר (שוקרי) ואלי מויאל זכרם לברכה, השבוע התקיים בסינמטק שדרות ערב לזכרו של יעקב אלקבץ, שהיה ראש המועצה השלישי של שדרות. 

כאמור, ראש העיר, אלון דוידי, ביקש למסד את האירועים הללו בארכיון חדש שהוקם בשנה האחרונה בשם 'שדרות לדורות', אותו מנהל ד"ר אהרל'ה כהן, כחלק מפעילות הקרן לפיתוח שדרות, בראשה עומד מיכאל סימן טוב. 'שדרות לדורות' ממוקם בבית סולימני (בית הנוער לשעבר), ושם לו למטרה לארגן ארכיון לתושבי העיר ולחוקרים, וכן לרכז פעילות חינוכית סביב ההיסטוריה של הקהילה והעיר.

ביום ראשון האחרון התכנסו בני משפחת אלקבץ, ראש העיר דוידי, ממלאת מקומו, יהודית אוליאל מלכה, ראשי העיר לשעבר עמיר פרץ ודוד בוסקילה, חבר מועצת העיר, הרצל שאובי, וחבריו הרבים של אלקבץ לערב בסינמטק שדרות, תחת הכותרת 'עושים כבוד ליעקב אלקבץ'.

לכבוד הערב, הכינו המארגנים, בני משפחת אלקבץ, מנכ"לית המתנ"ס, לימור כהן, מנהל הסינמטק, בני כהן וד"ר אהרל'ה כהן, תערוכה בכניסה לסינמטק, המספרת בקצרה את אבני הדרך בחייו של יעקב אלקבץ. ליד התערוכה הוכן כיבוד עשיר לאורחים.

הערב, אותו הנחה זוהר אביטן, נפתח עם להקת 'שדרות וזה הקול' שמנהלה הוא הזמר מוטי ברגיל, אשר פועלת במתנ"ס ובהמשך הופיע גם מיכה ביטון עם השיר "איש וכינור".

לאחר מכן, עלה לברך דוידי, שאמר, בין השאר: "כשאנחנו באים לספר על יעקב אלקבץ, אנחנו לא מדברים על אדם שהיה ואיננו. רוחו ומורשתו, פועמים וחיים כאן בעיר שלנו. יעקב היקר היה שותף בבנייתה של שדרות בכל התחומים ותרומתו ניכרת בכל פינה ופינה. יעקב היה אדם חייכן ומאיר פנים, אופטימיסט-חסר תקנה שתמיד היה נסוך על פניו אושר ושמחה תמידית שהשרו אופטימיות על כולם".

בהמשך דיברו ראשי העיר לשעבר ויהודית אוליאל מלכה.

בנוסף, הוקרן סרטון קצר על חייו של אלקבץ והוא כלל דברים נרגשים שאחיו של אלקבץ ואשתו, שלחו למשפחה לזכר יעקב ממקום מגוריהם בקנדה. בסרטון, סיפר אלקבץ על חגיגות העשרים לשדרות שבהם אירח ליום שלם את ראש הממשלה יצחק רבין ועל תרומתו להקמת מכללת ספיר, שהייתה גאוותו. אחיו סיפר בסרטון על מסירותו ללא גבול, אהבת המולדת והאהבה למסורת. לאחר הסרט עלה המשורר ד"ר יצחק (חפוטה) חופי, וקרא שיר שכתב לאחר פטירתו של אלקבץ.

על תרומתו הציבורית ועל אישיותו, דיברו גלעד יהנה מוותיקי שדרות ושמעון תורג'מן, ששימש בתפקידים רבים במועצה המקומית בתקופתו של יעקב אלקבץ. הם דיברו על תקופת מנהיגותו, שהייתה קשה מבחינה כלכלית וחברתית וסיפרו אנקדוטות מן העבר. תורג'מן הפתיע את הנוכחים כאשר שלף מארכיונו הגדת פסח ישנה שנדפסה בתקופת כהונתו של אלקבץ וממנה הקריא ברכה מקורית.

בשם המשפחה דיברו ברגש בנו יורם ונכדתו, שסיפרו על יעקב האבא והסבא. בין היתר, הם סיפרו שבתקופות שנורו קסאמים רבים לעבר שדרות, הם ניסו לשכנע אותו לעבור אליהם למרכז הארץ והוא סרב. הוא נהג לומר להם: "בשדרות הייתי כל חיי ובשדרות אמות".

ד"ר אהרל'ה כהן העניק מטעם 'שדרות לדורות' את חומרי הארכיון על יעקב אלקבץ לילדיו

.צילומים: מור אברג'ל וחן נזרי

הוסף תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם.