האתרוג של העיר

יש בו טעם ויש בו גם ריח, הרגע, שריח הבחירות באופק ישבנו לשמוע דברים שיש בהם הרבה טעם *ראיון חגיגי לסוכות עם הרב יעקב אביטן יו"ר שס"ג אשקלון: בראיון בלעדי מספר ל"סוגרים שבוע" בפתיחות על השאיפות, ההפתעות, ההישגים ויש לא מעט כאלו. הוא מביע את דעתו בנושא התמיכה לראשות העיר ואיך צריך להישמר הסטטוס קוו באשקלון בנושא השבת • אל תפספסו •

הרב יעקב אביטן הכריז לפני מס' שבועות על האיחוד של שס"ג למועצת העיר,בימים אלו עסוק הרב סביב השעון בהרכבת הרשימה הסופית למועצה וכאחד שעוקב מקרוב אחר הנעשה, אני יכול להעיד שקל זה לא הולך להיות.

הרב אביטן, זוכה להרבה מאוד אהדה ואהבה ברחובות העיר באשקלון הרשימה של הרב אביטן מבוקשת מתמיד. פוליטיקאים רבים, עם ובלי כיפה שואפים להיכנס אליה, אלא שהרב אביטן מתכוון לבחור בקפידה את אלה שיובילו איתו ועם אברהם עשור את הרשימה המאוחדת בבחירות הקרובות. למרבה ההפתעה ובניגוד גמור לתדמית של מפלגת ש"ס הארצית נמצא הרב אביטן במו"מ עם מועמדים שיכולי בהחלט להשתלב תחת "הלב של אשקלון"

"הרשימה שלי למועצת העיר תורכב מכל החתכים, מכל המגזרים ובהם יהיו כיפה שחורה, כיפה לבנה, כיפה סרוגה, בלי כיפה ועם כיפה שקופה. ברשימה שלי יהיו מועמדים חילונים שלא נמנים על ציבור שומרי התורה והמצוות". אמר הרב בטקס השקת המטה.

שרואים את האהבה ובחיבור של התושבים סביבו אפשר בטוח להבין למה ללא ספק בחרנו בו ללא ספק כאתרוג. האתרוג של העיר, ראוי, מוביל, כריזמטי, חכם ובעל יכולת חיבור עצומות.

ראיון בלעדי

הקמת את סיעת שס"ג שמאחדת בתוכה חברי מועצה מצוינים וכן מאגדת סביבה אישי ציבור רבים שפעלו ופועלים לטובת הציבור באשקלון.

אכן, הקמנו סיעה לציבור בני התורה בעיר והפעם התאחדו כל ציבור בני התורה תחת סיעה אחת, בכדי שלא יהיו מחלוקות בין איש לרעהו. כך יצאו נשכרים כל האברכים, בני הישיבות והכוללים למען תלמודי התורה ומוסדות החינוך. כמו כן, לא בראייה מגזרית אלא גם למען הציבור הכללי אותו אנו פוגשים בבתי הכנסת ברחבי העיר ובאירועים שונים בהם הם מקבלים שירות אדיב ממיטב הרבנים והאברכים בעיר. כיום יש כתובת אחת ויחידה ברורה כשמש בצהרים לכל המגזר הדתי, אך לא רק כי אם למגזר הכללי בנושא חינוך, קהילה, רווחה ופעילות בלתי פורמאלית.

איך נולד הרעיון? למה דווקא שס"ג?

הרעיון העומד במרכזו של האיחוד הגדול הזה הוא לאחד וללכד ללב אחד את כל המגזרים בעיר בכלל ואת ציבור שומרי המצוות בפרט. זאת כתובת אחת ויחידה שאליה יהיה ניתן לפנות ולתת מענה לכל הצרכים העירוניים בנושאים הבוערים. שס"ג משום שחשוב לנו לשמר את מורשתו של מר"ן הרב עובדיה יוסף זצ"ל שתרומתו לעם בארץ היא כבירה ואנו נושאי הלפיד וממשיכים בדרך אותה התווה.

המפלגה הארצית לא מתערבת ברשימה שלכם?

אנחנו מביאים את כל שאלותינו להכרעה במועצת חכמי התורה והיא מביאה ומתייחסת לצרכי העיר ולפיכך פועלים.

הרב אביטן והרב עשור, כיצד אתה מסכם את עשייתכם בקדנציה הקודמת ומה הולך להיות בקדנציה הבאה?

אין כאן הרב אביטן או הרב עשור. יש כאן אנשים שתורמים מזמנם למען הקהילה. אני רוצה להזכיר את תרומתו הכבירה של הרב יורם מכלוף במשך 5 שנים לפעילות התרבות התורנית אותו הוא החייה ודאג לציבור כולו ובעוד נושאים שכלה הזמן מלפרטם. כמו כן, את הרב שמעון לוגסי בפעילותו במעשי החסד ובפרט בנושא הבריאות לו תרם תרומה מכרעת וכבירה. חי דהרי, אשר מלא מרץ הוא ועשייה תורנית למען הציבור בכלל ובני התורה בפרט. הרב אברהם עשור שפעל רבות בנושא התרבות התורנית כאשר ניער מעליה את האבק ופעל גם בנושאים של רווחה, הנחות בארנונה לכל תושבי אשקלון ללא הבדל, יזם את הפעילות במסגרת נוחם, מלגות לאברכים ובנות הסמינר, תכנון הקמת המתנ"ס התורני, מאבקו יחד עמי בנושא התמיכות של עמותות חסד, רווחה וחינוך ועוד דברים רבים. אלו מעט מפעילויות רבות ומעשים רבים שפעלנו בהם בחמש השנים האחרונות וכמובן שאין הקומץ משביע את הארי, אך הנחנו יסודות שעליהם בחמש השנים הבאות בע"ה נמשיך לבנות ולראות את הבניין הולך ונבנה נדבך על גבי נדבך, לבנה על גבי לבנה לתפארת הציבור. לקראת 5 השנים הבאות הרחבנו את המעגל להתאגדות סביבנו יחד עם ציבור בני התורה ובני הציבור הכללי שרואה בעשייתנו עשייה לאפליה מתקנת ומאמין בדרכנו שאנו לא פועלים רק מגדרית, אלא בראייה רחבה לכל גווני הציבור בעיר. חשוב להדגיש, כי ב-5 השנים האחרונות נושא החינוך היה נר לרגלינו. השווינו את התקציב של תלמודי התורה לבתי הספר הכלליים. דאגנו שילדינו יהיו שווים לכל ילדי העיר בציוד לכיתות בדברים מינימאליים, במיזוג, בשיפוץ הגנים ותלמודי התורה ובבניית כיתות נוספות. שיפוץ מגרשי המשחקים למען רווחתם של ילדינו. כל הורה וכל אברך שמגיע עם ילדיו לגנים, לתלמודי התורה, רואה את הפירות של עמלנו ורק על כך לדעתי הוא חייב בהכרת טובה ותודה ולתת לנו את הכוח להמשיך ולפעול גם ב-5 השנים הבאות. אנו רואים רק את טובת הילדים לנגד עינינו. בכוונתו בשנים הבאות, לתת מענה רחב יותר בהגברת הכיתות עקב המצוקה בגנים ובתלמודי התורה וכמו כן בהקמת ישיבה שתיתן מענה לתלמידים ולתלמידות שלא יכולים להמשיך במסגרות הקיימות ולאפשר להם מסגרת תורנית נאותה.

לדעתך, איך צריך להישמר הסטטוס קוו באשקלון בנושא השבת?  

אשקלון היא עיר שחיה בכבוד הדדי בין איש לרעהו וכאשר אנו רואים שכונות שלמות תהילות לאל יתברך, יוצאות בערב שבת מבתי הכנסת וללא צורך בחסימת כבישים, הדרכים מלאות בציבור שומר שבת. זהו יופייה של העיר שבכל שכונותיה פזורים בתי כנסת, בתי מדרש ושיעורי תורה לרוב גם במסגרת אל המעיין כדוגמת בנים של מלך, מוסדות של שובה ישראל שמפארים את העיר, מוסדות של אך טוב וחסד, חב"ד, הציונות הדתית, בתי המדרש אשר משרים את תורת רבנו נחמן מברסלב וכן בתי התפילה של עמך בית ישראל. הם הויטרינה היפה של עירנו והם האור והזוהר הגדול. לכן, כך בונים עיר שאין בה מחיצות בין איש לרעהו אלא כולם חיים בהרמוניה יפה של יהי כבוד חברך חביב עליך כשלך. אנו יכולים לראות שאפילו במתחם המרינה ללא כפייה, הרבה עסקים שומרים על קדושת השבת ואפילו יש להם הכשרים של בד"צ. הכל בדרכי נועם שכל נתיבותיה שלום בפנים מאירות ומסבירות.

במי תתמכו לראשות העיר?

אני קורא לכל הציבור בכלל ולציבור בני התורה בפרט לשנס מותניים, לקום ולסייע ולבוא לעזרת השם בגיבורים למען הצלחתה של תנועת שס"ג כדי שנקבל כוח גדול יותר במועצה ורק על ידי זה נוכל להשפיע על כל ראש עיר שייבחר כפי שנכתב כבר בראש השנה אצל בורא עולם, ונוכל לשמש גם הבלמים וגם נותני הגז והדחיפה למען עשייה ציבורית חשובה. אין אנו מחליטים בימים אלו במי לתמוך לראשות העיר וכולם אהובים וכולם ברוכים.

האם לדעתך יש מקום באשקלון לעוד מפלגה נוספת בדמותכם?

לאחר האיחוד הגדול שעשינו ובו צירפנו לתחת קורת גג אחת בלבד את כל גווני הציבורים, את כל הכיפות השונות, אין מקום לעוד תנועה ואני קורא לכל הציבור לתמוך ברשימת שס"ג שהיא התנועה היחידה שמייצגת את כל גווני הקשת בציבור הדתי.

בכובעך הראשון אתה רב המועצה האזורית חוף אשקלון, ספר לנו מה חושבים אנשים על אשקלון ביישובים הסמוכים.   

למעשה מזה כ-30 שנה שאני מכהן כרב המועצה האזורית חוף אשקלון שמורכבת מפסיפס יפה של קיבוצים מהשומר הצעיר, של תנועת המושבים, מושבים קהילתיים ומושבים מסורתיים. ברוך השם במשך שלושת העשורים הללו, אנו חיים בכבוד לכל אדם וכאחים ממש באהבה וחיבה. ציבור המושבים והקיבוצים מגיע רבות לעיר אשקלון לצורך קניות, משרדי ממשלה וכמובן רוב הבנים הממשיכים הם גרים בעיר אשקלון ונהנים מכל הקיים בה.

האם לדעתך יש מה לשפר ולקדם בתחום השוויון בין תלמיד חרדי לחילוני?

אנו ב-5 השנים האחרונות השווינו בין כל הילדים ודאגנו לאפליה המתקנת בה אין הבדל בין ילד לילד. כולם הם ילדינו. אני אישית פעלתי למען בתי ספר כגון כוכב הצפון, אילנות, אורט אדיבי ועוד גנים ובתי ספר נוספים, מכיוון שאני מסתכל על כל ילד על כל תלמיד ותלמידה כבני וכבתי.

מה צריך לעשות כדי להוציא את מערכת החינוך לדרך חדשה?

אני רוצה להודות לכל אנשי ההוראה, המנהלים, שהם העדית שבעדית שעושים מלאכת קודש. ברצוני להודות לכל אנשי מנהל החינוך שעושים מלאכה מסורה אך כמובן שתמיד וגם לאחר שנפעל יהיה ניתן לשפר ולייעל ולהציג חזון עם תכניות למען התלמידים. פה נדרשת עבודה רבה אותה התחלתי וחלקה נגדעה, חלקה נמשכה וכעת עלינו לשנס מותניים ביתר שאת וביתר עוז למען ילדינו.

מה ההישג שאתה הכי גאה בו?

ברוך השם ישנם הרבה הישגים. אני יכול לציין את התקציב הראשון בו הכנסתי לספר התקציב את מוסדות החינוך של ילדינו ולדאוג לאפליה המתקנת ולהשוואתם לכל ילדי העיר. נושא אני את עיניי ורואה את הגנים החדשים שקיבלנו, את בניין הישיבה שבנינו, את מגרשי המשחקים שבנינו, את מרחבי הלמידה אותם הענקנו לילדינו, את הפעילות הענפה בתרבות התורנית אותה האדרנו, את המאבקים למען העמותות לרווחה, קהילה וחינוך, מלגות לאברכים ולבנות הסמינר, מסגרות לאבות ובנים בכל רחבי העיר, ישיבות בין הזמנים לבחורי הישיבה על כך תודתי נתונה לרב אברהם ביטון ולכל הרכזים של אבות ובנים ברחבי העיר. את נושא ההנחה בארנונה, את הניצחון הגדול בהצעה לסדר שהעלינו בנושא הארנונה ובהיותי יו"ר הוועדה לפעולות נפגעי איבה גם דאגנו למשפחות השכולות לטקס אותו יזמתי והוא הטבעת חותם לדורות ביום הזיכרון לחללי צה"ל, את האנדרטה שקום תקום במתחם 'יד לבנים'. וההישג היפה היה שהצלחנו לאחד וללכד ללב אחד את כל המגזרים.


מה תרצה לאחל לכל תושבי אשקלון בפרוס סוכות?

בחג הסוכות אנו נוטלים את ארבעת המינים שמסמלים גוונים שונים ורבדים שונים באוכלוסייה ובציבור והסוכה נקראת סוכת שלום כי בה יושבים עשיר ועני, אדם בעל מעמד ואדם מן השורה תחת אותה סוכה. כולי תקווה שסוד הסוכה וארבעת המינים ימשיכו להביא לאחדות בינינו ולהיותנו איש אחד בלבד אחד והפורס סוכת שלום יפרוס אותה עלינו שנזכה לשבת ולחזות בצלם של שבעת האושפיזין שיריקו עלינו מברכותיהם לכל בית ישראל בכלל ולכל בית אשקלון בפרט ונזכה לשמחת החג של והיית אך שמח. שהשמחה תשרור בתוך כל בית ובית בעמנו ובעירנו מועדים לשמחה חגים וזמנים לששון וביום הושענה רבא נצא כולנו לפתקא טבא תזכו לשנים רבות, נעימות וטובות.

קרדיט צילום: אלבום פרטי

הוסף תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם.